Resources for professionals

Search for resources by age group, topic or organization. To receive updates by email when new resources are posted, go to our professionals notification page. Know a great resource that we should include? Email it to beststart@greatersudbury.ca

Didn't find what you were looking for? Refine your search and try again.

Nobody's Perfect Parenting Tip Sheets

This series of tips sheets offers current and accessible information to parents and caregivers of children aged 0 - 5 years on a variety of topics. The materials can be used by the general public or as supplementary resources for the NOBODY'S PERFECT program.

Download all Nobody's Perfect Parenting Tip Sheets - (PDF Version - 5,609 k)

They are also available in French: https://www.canada.ca/fr/sante-publique/services/promotion-sante/enfance-adolescence/publications/personne-parfait-fiches-renseignements-entrainement-parental.html


Programmes de formation à distance en ESE et en administration en ESE

Vous trouverez ici les feuilles publicitaires pour nos programmes de formation à distance en ESE et en administration en ESE.

 


NEW UPDATED Resource Lending Library - Bibliothèque

Check out our newly updated Resource Lending Library!  We have books in English and French covering a myriad of topics aligned to the early years profession.  To see a list of these books click here. To borrow a book or ask for an article on a specific topic of interest, simply send an email to jane.tousignant@greatersudbury.ca or natalie.halushenski@greatersudbury.ca and they will make arrangements to get the book to you.  

Cherchez-vous des ressources pour vous appuyer dans votre développement professionnelle? La Section de services d'enfants a mis en place une petite bibliothèque de livres pour vous aider.  Pour voir la liste de livre cliquer ici.  Pour réserver un livre ou faire demande d'un article sur un sujet d'intéret, veuillez envoyer un couriel à jane.tousignant@greatersudbury.ca et elle fera les arrangements pour vous aider.


FREE Online Course on OUTDOOR PLAY!

We just received this information from a new post on Technology Rich Inquiry Based Research by Diane Kashin. Children have a right to environments that offer them the opportunity to experience adventurous, challenging and even risky play as it is important to children’s development and overall well-being (Dietze & Kashin, 2017). These words are from a module on risky play that is part of a free outdoor play training course composed of 12 modules. If you are interested in signing up there is an upcoming April intake and the information is attached.


Family Literacy Day Literacy Challenge Newsletter

The Literacy Challenge started on December 13th, 2016 and wrapped up on February 8th 2017. Early Learning Childcare Program Educators were invited to submit a photo representing engagement in family literacy activities. Taking time every day to read or do a learning activity with children is crucial to a child’s development. Just fifteen minutes a day can improve a child’s literacy skills dramatically, and can help a parent improve their skills as well.


Alphabétisation familiale Bulletin pour le défi d’alphabétisation

Le Défi de l'alphabétisation a débuté le 13 décembre 2016 et s'est terminé le 8 février 2017. Les Éducateurs et les Éducatrices du Programme de garde pour jeunes enfants ont été invités à soumettre une photo d’une activité d’alphabétisation familiale.


To be or not to be...What does it mean to be Professional Mini-Session

Power point presentation for the To be or not to be...What does it mean to be Professional Mini-Session


To be or not to be,,,What does it mean to be Professional?

Power point presentation for the Quality Designate Reflection on Professionalism


Newsletter- Literacy Challenge- Meaningful Print in the Environment

The Literacy Challenge started on October 5th, 2016 and wrapped up on November 8th, 2016. Early Learning Childcare Program Educators were invited to submit a photo of meaningful print in their playroom and how it’s used with the children. You can nurture children’s writing development when you create an environment that is print-rich. It is important that the print be meaningful, at the children’s eye level, is referred to by the educator and/or be used by the children (e.g. shared writing experience, charts, maps, attendance chart, daily schedule, etc.)

We congratulate all the playroom Educators for your submissions. The winners of the literacy baskets were Carol Ann McKissock the Toddler Educator from Jubilee Heritage-Macleod and Chantal Robillard from Our Children Our Future Jean Paul II site. You demonstrated that creativity has no limits!


Bulletin pour le défi d’alphabétisation Écriture significative dans l’environnement

Le défi de l’alphabétisation a débuté le 5 octobre 2016 et s'est terminé le 8 novembre 2016. Les Éducateurs et les Éducatrices du Programme de garde pour jeunes enfants ont été invités à soumettre une photo d’écriture significative de leur salle de jeu et comment est-il utilisé avec les enfants . Vous pouvez nourrir le développement de l'écriture des enfants lorsque vous créez un environnement riche en écriture. Il est important que l’écriture soit significative, au niveau des yeux des enfants, soit démontré par l'éducateur/ éducatrice et/ou utilisée par les enfants (par exemple, l'expérience d'écriture partagée, les graphiques, les cartes, le tableau de présence, l'horaire quotidien, etc.)

Nous félicitons tous les Éducateurs et Éducatrices pour vos soumissions. Les gagnants des paniers d'alphabétisation étaient Carol Ann McKissock, l'éducatrice pour tout-petits de Jubilee Heritage-Macleod et Chantal Robillard du site Nos enfants, notre